味の明太子(価格据え置き規格)パッケージ デザインシステム開発
Fukuya, the first company to manufacture and sell mentaiko, has its flagship product, “Aji no Mentaiko.” I was recently tasked with designing the packaging for this product, maintaining the same price specification. Although both the old and the new packaging feature the same “Aji no Mentaiko,” we faced a unique challenge: differentiating the new packaging design from the old one to avoid confusion in the factory’s operations, while still preserving the product’s traditional image. To address this, we needed to find the optimal balance between preserving the familiar look of the old packaging and implementing design changes for the new version. We carefully analyzed the existing packaging design and, in collaboration with the client, created a new package that struck the right balance in design.
初めて明太子を製造販売したふくやの看板商品「味の明太子」。今回、同商品の価格据え置き規格のパッケージをご依頼いただきました。お客さまの目線に立った時、今までのパッケージも今回制作した価格据え置き規格のパッケージも同じ「味の明太子」。従来の考え方であれば、同じデザインフォーマットでパッケージを作成しても良いのですが、今回の課題は、工場側のオペレーティングを考えた時に従来パッケージとの混同をふせぐためにデザインで差別化し事前にリスクを低くすること。つまり、従来パッケージの印象を大切にしながらどこまでデザインの変化をつくるべきかの最適解を検証する必要がありました。そのため改めて、味の明太子パッケージを分析しそのデザインシステムの中で、ご担当者さまと一緒に「ちょうど良いデザインのバランス」を検証しながら新たなパッケージを制作していきました。
Credit /
Client: Fukuya Co., Ltd
Project Manager: Toshifumi Kakimoto (Fukuya Co., Ltd)
Art Direction & Design: Daisuke Kobayashi (SUKEDACHI DESIGN)