気軽に立ち寄れるライトな湖月堂
Okashitsukasa KOGETSUDO, founded in 1895, is famous for its famous chestnut Manju. The takeout shop “KOGETSUDO KISSAKO hanare” open on July 16, 2022, as a place for new customers to know the high-quality flavor of Kogetsudo in the expanded section of the KOGETSUDO store in Aeon Mall Kashiihama. I was in charge of its graphic design.
“hanare” means the annex of the Kitakyushu Kokura main store “KOGETSUDO KISSAKO”. It is a shop where you can taste in Fukuoka. After many conversations with the client, I designed the graphics to create an atmosphere where younger generations can feel free to stop by, rather than the slightly high threshold impression of a long-established confectioner. While verifying several mark proposals, we decided to share the moon mark of KOGETSUDO, considering that the shops will be lined up in the same area as the existing stores instead of being separate stores and that new customers will be connected to the existing stores. In order to create an opportunity for the younger generation who visit the store to rediscover the fact that chestnut products are famous, I designed a logotype with a slightly charming chestnut motif for the “O” in KOGETSUDO. I proceeded with setting the key colors while cooperating with the space designer.
銘菓栗饅頭で有名な1895年創業の御菓子司湖月堂さま。イオンモール香椎浜の湖月堂店舗を拡張した区画に若い世代のお客様にも湖月堂のこだわりの味を知っていただく場所として、2022年7月16日にテイクアウトのお店「KOGETSUDO KISSAKO hanare」がオープンし、そのグラフィックデザインを担当しました。「hanare」は、北九州市小倉本店「湖月堂喫茶去」の”離れ”の意味を込めた名前で、喫茶去で人気の絲モンブラン、かき氷、白玉ぜんざいをはじめとした湖月堂こだわりのデザートが福岡で味わうことができるお店です。クライアントさまと会話を重ね、老舗御菓子司という少し敷居の高い印象から若い世代も気軽に立ち寄れる雰囲気のグラフィックを設計。マーク案もいくつか検証しつつも今回単独の別店舗ではなく従来の店舗の区画にお店が並ぶことや従来店舗へのつながりを考え、湖月堂の月のマークと共通にすることにしました。栗の商品が有名であることをこのお店に訪れる若い世代が再認識するためのきっかけをつくるため、KOGETSUDOの“O”を少しチャーミングな栗をモチーフにしたロゴタイプを設計。空間のデザイナーさまと連携を取りながらキーカラーの設定などを進めていきました。
Credit /
Client: KOGETSUDO Co.,Ltd
Art Direction: Daisuke Kobayashi (SUKEDACHI DESIGN)
Design: Daisuke Kobayashi (SUKEDACHI DESIGN)
Photo (MENU/POP): Kazuhiro Yamane (Ultra graphics)